Історія
Кафедра спеціалізованих комп’ютерних систем (спочатку як кафедра спеціалізованих обчислювальних пристроїв) офіційно утворена 25 червня 1990 року відповідно до наказу ректора НТУУ”КПІ” одночасно зі створенням факультету прикладної математики та в його складі. Деяка підготовча робота до відкриття кафедри проводилась також протягом 1988 та 1989 років. Це була перша кафедра такого науково-педагогічного спрямування у вищій технічній школі України. Тільки через декілька років подібні кафедри з’явилися в деяких інших технічних університетах України. Кадрову основу новоствореної кафедри складали 14 викладачів та 14 осіб навчально-допоміжного та науково-дослідного персоналу, що за їх бажанням були переведені з кафедри обчислювальної техніки НТУУ”КПІ”. Для початкового розміщення кафедри ректоратом НТУУ”КПІ” були виділені три кімнати на другому та третьому поверхах корпусу №18, загальною площею біля 80 кв. метрів. Перший (1990 року) набір студентів по кафедрі складав 25 осіб, це була академічна група КВ-01.
Створенню кафедри та її становленню активно сприяли дійсний член НАНУ М.З.Згуровський, член-кореспондент НАНУ К.Г.Самофалов, професори НТУУ “КПІ” О.А.Молчанов, О.А.Павлов, В.П.Тарасенко, О.М.Романкевич, М.В.Сіньков, Г.М.Луцький.
З 1992 року кафедра має назву СКС. Того ж року кафедра отримала для розміщення своїх підрозділів четвертий та п’ятий поверхи корпусу №15 загальною площею більше 500 кв. метрів, де і знаходиться донині.
З 2013 року кафедра має назву СПіСКС (Системного програмування і спеціалізованих комп’ютерних систем).
Лабораторна база кафедри на сьогодні налічує понад 100 комп’ютерів класу PENTIUM III/IV, об’єднаних у локальну мережу з виходом до всесвітньої мережі Internet.
Щорічний набір студентів на навчання за освітніми програмами кафедри зараз становить 150 осіб на держбюджетній основі та 30-40 на контрактній основі. Загальний ліцензований обсяг підготовки фахівців по всіх освітніх програмах кафедри становить 190 осіб.
Сьогодні професорсько-викладацький склад кафедри налічує 29 осіб. Серед них: 1 заслужений діяч науки і техніки України, 2 дійсних члени Академії інженерних наук України, 1 дійсний член Академії технологічних наук України, 6 докторів наук, професорів, 14 кандидатів наук, доцентів, 2 лауреати державних премій, 3 нагороджених преміями та медалями міжнародних науково-технічних товариств. Право керівництва науковою роботою аспірантів мають 11 викладачів кафедри. Зараз на кафедрі навчаються 8 аспірантів. За час існування кафедри її співробітники та випускники захистили 2 докторських та 14 кандидатських дисертацій.
Загальна кількість студентів по кафедрі біля 500 осіб.
З часу утворення кафедри її очолював Тарасенко Володимир Петрович – заслужений діяч науки і техніки України, доктор технічних наук, професор, академік Академії інженерних наук України, голова Секції “Україна” Міжнародного науково-технічного товариства “The Institute of Electrical and Electronics Engineers” IEEE .
Основні науково-педагогічні концепції діяльності кафедри
Необхідність організації кафедри була зумовлена, по-перше, зростаючими потребами суспільства в фахівцях, які утворювали б кадрове забезпечення інформаційних технологій різного призначення, що на той час почали бурхливо розвиватися та, по-друге, значною диференціацією обчислювальної техніки як наукоємної галузі народного господарства. Тобто, кафедра була покликана готувати професійне кадрове забезпечення для тих надзвичайно важливих напрямків життєдіяльності суспільства, що вже визнані світовою громадськістю як визначальні для початку постіндустріального 21-го століття. Одним із цих напрямків є математизація науки, техніки, виробництва, суспільних відносин, тощо, що полягає в їх формалізації, структуризації і найбільш широкому застосуванні математичних методів розв`язку фізичних, технічних, інформаційних, управлінських та інших задач з доведенням розв`язків до конкретного числового результату (це і є суттю прикладної математики).
Іншим важливим сучасним напрямком є комп`ютеризація суспільного життя у світовому вимірі. Зараз саме комп`ютерні системи і комп’ютерні мережі відіграють роль основного інструментального засобу прикладної математики та інформаційних технологій. Тільки через комп’ютеризацію пролягає найефективніший за нинішніх умов шлях математизації. Завдяки такому набору науково-освітніх напрямків на кафедрі забезпечується динамічне гармонійне поєднання новітніх досягнень фундаментальних прикладних наук в підготовці бакалаврів, спеціалістів та магістрів.
Характерною ознакою високого рівня розвитку будь якої країни є те, що вона не тільки використовує засоби інформатики (це як необхідна умова), але, перш за все, їх виробляє. Основним інструментальним засобом інформатики є комп’ютерні системи, що в сучасному розумінні являють собою взаємно доповнюючу єдність технічних та програмних засобів. Багато інформаційних технологій (тобто, процесів первісного отримання, зберігання, обробки, передачі та формування нової інформації) можна реалізувати за допомогою універсальних комп’ютерних систем широкого призначення. Але поряд з цим існує велика кількість класів задач в інформатиці, для розв’язку яких недостатньо інформаційно-математичних можливостей і техніко-економічних якостей комп’ютерних систем широкого призначення.
Це зумовлено тим, що, по-перше, завжди існують певні суперечності між формальними математичними методами розв’язування задач з одного боку та загальними принципами побудови, а також технічними можливостями комп’ютерних систем з іншого. Часто саме математична суть задач потребує спеціальних засобів для їх розв’язку.
По друге, структура та функції комп’ютерного інструментарію дуже залежать від специфіки тих предметних галузей, до яких належать задачі, що розв’язуються за його допомогою. Ця специфіка виявляється, наприклад, в задачах обробки сигналів та зображень, навігації, орієнтації та управління рухомими автономними об’єктами, забезпечення функцій телекомунікації, діагностики та контролю об’єктів і систем великої складності, обробки інформації в реальному часі, захисту інформації тощо.
По третє, практика використання комп’ютерних систем часто обумовлює особливі вимоги до таких їх якостей, як продуктивність, надійність, точність, енергоспоживання, габарити, маса, конструктивне, функціональне та інформаційне суміщення з другими системами, пристосованість до умов експлуатації та інше. Внаслідок цього виникає потреба створення спеціалізованих комп’ютерних систем, які здатні найкраще (по певній сукупності критеріїв) виконувати задані функції.
Перелічені вище фактори і спричинили в кінці 20-го століття поділ обчислювальної техніки на “Комп’ютерну інженерію” та “Комп’ютерні науки”, а також подальший поділ кожного з цих двох базових напрямків ще на декілька спеціальностей.
Таким чином, зміст діяльності фахівців з “Комп’ютерної інженерії” полягає у створенні інструментальних засобів сучасних і перспективних інформаційних технологій, розробці і застосуванні комп’ютерних систем та мереж загального і спеціального призначення, їх системного програмного забезпечення, спеціалізованих комп’ютерних систем та мереж з оптимізованими параметрами, вбудованих комп’ютерних систем, засобів захисту інформації в комп’ютерних системах, локальних та розосереджених комп’ютерних систем, а також систем штучного інтелекту.
Особливості навчання студентів по кафедрі СПіСКС
Підготовка фахівців по кафедрі в цілому відповідає прийнятій у вищій технічної школі України багатоступеневій освітній схемі. Навчання протягом перших чотирьох років спрямоване на оволодіння базовою програмою спеціальності “Комп`ютерна інженерія”. Особи, які успішно засвоїли таку програму, отримують документ про базову вищу освіту і кваліфікацію бакалавра з “Комп`ютерної інженерії”. Бакалавр володіє спеціальними уміннями та знаннями для виконання обмеженої кількості виробничих функцій, пов’язаних з циклом існування об’єкту його діяльності.
Узагальненим об’єктом діяльності фахівців з вищою освітою по освітньо-професійній програмі «Системне програмування та спеціалізовані комп’ютерні системи» спеціальності “Комп`ютерна інженерія” є технічне та системне програмне забезпечення комп’ютерних систем, мереж та їх компонентів універсального та спеціального призначення. Освітня програма охоплює фази розробки та проектування, виробництва, експлуатації, технічного обслуговування та ремонту, а також (при необхідності) утилізації комп`ютерних технічних, програмних та програмно-технічних засобів.
На відміну від інших освітніх бакалаврських програм, пов’язаних з організацією та використанням комп’ютерних систем, програма “Системне програмування і спеціалізовані комп’ютерні системи» має найбільш виражене внутрішньо-комп’ютерне спрямування. Сферу майбутньої діяльності бакалаврів за цією освітньою програмою складають державні, акціонерні, приватні установи, підприємства, організації, компанії, фірми, об’єднання тощо, які займаються проектуванням, виготовленням та експлуатацією програмно-технічних комп’ютерних засобів, їх імплантацією до складу інших об’єктів та систем, а також інженерним менеджментом у цій галузі. Однак посади, що їх може займати бакалавр, як правило, не вимагають від нього самостійного прийняття організаційних та технічних рішень і відповідальності за них
Після бакалаврату студенти можуть продовжувати навчання далі для здобуття кваліфікації магістра за освітньо-професійною (1 рік і 4 місяці) або освітньо-науковою (1 рік і 9 місяців) програмою. Магістр за ОПП – це фахівець, що здобув спеціальні уміння та знання для виконання усіх виробничих функцій, пов’язаних з циклом існування об’єкту його діяльності. Спрямованість і зміст такого навчання визначаються освітньою програмою. Магістр за ОНП має спеціальні уміння та знання для виконання науково-дослідних, педагогічних, управлінських чи інноваційних функцій, що пов’язані з циклом існування об’єкту його діяльності. При цьому вищу освіту другого рівня кваліфікації магістр за ОПП можуть отримати практично всі, хто успішно засвоїв відповідну бакалаврську програму, в той час як кваліфікацію магістра за ОНП можуть отримати лише ті, хто виявив схильність до відповідної діяльності, що визначається спеціальною, колегіально прийнятою, рекомендацією кафедри.
Всі освітні програми по кафедрі СПіСКС повністю відповідають рекомендаціям спеціальної комісії АСМ/ІЕЕЕ-CS (The Association for Computing Machinery / The Institute of Electrical and Electronics Engineers – Computer Society) – світового авторитета з питаннь розробки навчальних планів та програм в галузі комп’ютерної інженерії та комп’ютерних наук. Вони також узгоджені з відповідними навчальними програмами, прийнятими в кращих Університетах Європи та Північної Америки.
Особливістю графіка навчального процесу по кафедрі СПіСКС є можливість вивчення англійської мови (розмовної та технічного перекладу) протягом всіх років навчання, неперервність підготовки з математики та програмування. В процесі навчання для виконання лабораторних робіт, курсових робіт та проектів використовуються найсучасніші комп’ютерні системи та мережі, операційні середовища, мови програмування, пакети прикладних програм.
В межах фахової компетентності студенти вивчають закони природи та суспільства, принципи та системи технологій, етичні та естетичні норми і правила поведінки окремих особистостей, груп, суспільства в цілому, еволюційний розвиток науки, техніки, культури, історичне минуле та його вплив на сучасність і майбутнє. Навчальні дисципліни забезпечують виховання критичного логічного та творчого мислення, спроможності до ефективних асоціацій і спілкування в усній та письмовій формах, вміння робити як кількісний, так і якісний аналіз та висновки з нього, розвиток здібностей та створення умов для засвоєння знань, умінь та навичок, необхідних для майбутньої професійної діяльності.
Під час навчання студенти мають можливість займатися науковою роботою: брати участь у науково-дослідних та експериментальних роботах, що виконуються на кафедрі, у науково-практичних семінарах і конференціях. Найбільш талановиті і здібні випускники за результатами навчання та захисту магістерських дисертацій можуть бути рекомендованими для вступу до аспірантури.
На третьому та четвертому курсах денної форми навчання студенти-чоловіки можуть проходити військову підготовку за окремим навчальним планом. По завершенні дворічного циклу навчання, успішного складання іспиту з військової підготовки випускникам присвоюється військове звання “лейтенант запасу”.
Абітурієнти, які при вступі не набрали необхідної кількості балів, мають можливість навчатися на контрактній основі. Студенти, що навчаються на контрактній основі, після закінчення чергового навчального семестру при наявності вакансій можуть бути переведені на держбюджетні місця за конкурсом (на підставі особистого рейтингу).
Студенти мають можливість активно займатися спортом (усіма видами атлетики, боротьбою, тенісом, волейболом, баскетболом, футболом, плаванням, аеробікою, бодібілдингом тощо), брати участь в змаганнях. Для цього наявний спортивний комплекс Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», який відповідає усім світовим стандартам.
Бажаючі можуть займатися в мистецьких студіях, зокрема образотворчого мистецтва, бального та класичного танцю, в музичних та хорових колективах, командах клубу веселих та кмітливих.
Під час канікул студенти мають можливість відпочивати за пільговими путівками в санаторіях, будинках відпочинку та студентських туристичних таборах, що розташовані на узбережжях Чорного та Азовського морів, а також у Карпатах та на Київщині.
Для тих, хто бажає оздоровитися протягом навчання, працює спеціальний профілакторій, котрий забезпечує всіх відпочиваючих не тільки якісним дієтичним харчуванням, але й високим рівнем медичного обслуговування.
Студенти мають можливість користуватися бібліотекою КПІ ім. Г.І. Денисенка – однією з кращих науково-технічних бібліотек Європи.
Студентам-некиянам надаються для проживання місця у гуртожитках, розташованих поруч з навчальними корпусами, а студентам з власними родинами – окремі кімнати в спеціальних сімейних гуртожитках. Студентам з малозабезпечених сімей надається матеріальна допомога.
Випускники всіх освітніх програм кафедри системного програмування і спеціалізованих комп’ютерних систем постійно мають стабільно високий попит на вітчизняному та зарубіжному ринках праці.